Back-to-basic in de jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Quinty Bruijn - WaarBenJij.nu Back-to-basic in de jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Quinty Bruijn - WaarBenJij.nu

Back-to-basic in de jungle

Door: Quinty

Blijf op de hoogte en volg Quinty

16 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

Heeii allemaal,

Hoe gaat het met jullie??
Ik heb best al een beetje zin om naar Nederland terug te gaan hoor! Al is het hier ook super!
De afgelopen week was het vooral heel veel regen.. want de regentijd is begonnen. Zoveel dat de straten blank stonden. Ook kon ons huis dit niet aan. Dus overal stonden teilen, potten, pannen en kannen. Zelfs in mijn bed!!

Dinsdag heb ik afscheid genomen op stage. Dit was een moeilijk moment. Maar nadat ik van alle leerlingen een knuffel had gehad, tekeningen en een armbandje van mijn begeleidster kon ik gaan. Het is heel vreemd dat je deze leerlingen nooit meer kan zien.

Ook hebben we nog wat pech gehad met onze laatste trip. De dag voor we konden vertrekken had ik gebeld Ruben, hij zou dit voor ons regelen. Maar aan de telefoon kon ik eigenlijk al horen dat hij het vergeten was. Uiteindelijk kreeg ik dus een mail dat het niet door kon gaan. De volgende zijn we snel naar suforyou gegaan! Gelukkig heeft Stanley nog een geweldige trip kunnen regelen voor ons!

Dag van vertrek was woensdag. Rond 2 uur vertrokken richting Tibiti samen met onze gids Dion. Dion had nog een kerel meegenomen om hem te helpen. Zijn naam is Stoney.
We mochten niet weten wat de planning is van de komende dagen. Dat kwam omdat hij die zelf ook niet wist.
Voordat we de bauxietweg opgingen moest er natuurlijk eerst nog even een bami gegeten worden en markoessa’s gekocht worden. (Markoessa is een soort passievrucht) We hadden al snel door dat het leuke dagen gingen worden. Want toen de gids mijn naam hoorde, wilde hij met me naar een dorpje rijden waar de bewoners zichzelf de Quinties noemde. Dit was dus al een klein deel van de planning.
De gids was geweldig! Als hij moest lachen, dan lag zijn hoofd op de toeter. En als hij iets zag, ging hij vol in de remmen, auto 200 meter achteruit. Zo zagen we slangen, schildpadjes, kikkers apen en jaguar sporen.
Ongeveer om 12 uur ’s nachts stopte we met rijden over de hobbelig bauxietweg. Het enige wat is zag is een krakkemikkige stellage van houten planken die tegen elkaar getimmerd zijn. Maar met een zeil erover en de hangmatten lekker dicht bij elkaar zag het er gezellig uit. Nog even wat gedronken op het midden van de weg om naar de vele sterren te kijken! ’s Nachts slaap je natuurlijk niet heel diep omdat het best spannend is om midden in de jungle te gaan slapen. Rond 4 uur werd ik wakker van een geluid wat leek op een kikker. Dus al snel zat ik rechtop om te kijken waar de kikker zat. Na 5 minuten had ik door dat Dion met de kikkers aan het praten was..
Natuurlijk was ik vroeg wakker omdat de brulapen boven me flink lawaai aan het maken waren. Rond 10 uur vertrokken we naar de Quinties. Daar mochten we een schooltje bezoek. Er zaten ongeveer 40 kinderen op heel de school. Heel bijzonder om te zien.
We vertrekken nu naar een stroomversnelling. Doordat het zo veel had geregend in de dagen voordat we naar de jungle gingen stond het water ontzettend hoog. En was de stroom versnelling erg groot! We hebben een hele tijd boven de stroomversnelling op een tak gezeten. De bedoeling was eerst om daar in de buurt op de grond te slapen. Maar gelukkig kwamen er donkere wolken aan en kon ik die avond toch lekker in een hangmat slapen.
Aangekomen bij een andere krakkemikkige stellage die met hout in elkaar getimmerd was begonnen het te regenen.
We hebben daar vuur gemaakt. Daarop hebben we rijst gekookt en kip gemaakt. Dit was de lekkerste kip die ik ooit gegeten heb! Ook hebben we nog op piranha’s gevist. Later op de avond nog wat marshmallows gegeten bij het kampvuur.

Rond half 6 ‘s ochtends werd ik wakker van een enorme klap. Blijkt de gids met hangmat en al op de grond te liggen.

De volgende dat hebben een lange tijd in ons hangmat gelegen. We hebben een lied voor school gemaakt. En rond de middag zijn we terug gereden richting de stad. Het laatste stuk mochten op in de achterbak van de auto gaan staan!

Ik heb een leuke tijd gehad in Suriname en ik zal deze tijd nooit meer vergeten! Ik ben zeker van plan om nog eens terug te komen!

Ik wil iedereen bedanken die mijn blogs gelezen heeft! Dit zal de laatste zijn!!

Tot snel!!

Liefs,
Quinty.

• 16 Mei 2015 - 17:18

Ilonka:

Hee Quinty,
    Wat heb ik genoten van je reisverslagen. Jammer dat dit je laatste verslag is. Maar geniet nog van je laatste paar dagen daar. Ik wens je een goeie vlucht en tot snel!!!

Groetjes Ilonka

• 16 Mei 2015 - 18:49

Lia:

Hoi Quinty,

Wat een avonturen heb je daar meegemaakt en het was allemaal heel leuk om te lezen,dat ga ik wel een beetje missen, maar je zal ook heel veel te vertellen hebben en dat is ook leuk natuurlijk !

Fijne dagen nog en alvast een hele goeie terugreis !

Groetjes Lia

• 16 Mei 2015 - 22:50

Karin:

Wat een leuke verslagen heb je geschreven.
    Ik kan begrijpen dat t afscheid van de kindje moeilijk was. Ze zijn zo leuk hè.
    Gelukkig heb je al je vrije tijd goed besteed om mooie avonturen te beleven.

Alvast een goed reis dinsdag!!

Zal weer even wennen zijn thuis.